
De wereld verandert sneller en sneller. Eveneens onze aanpak als CEO, teamspeler in een bedrijf of organisatie. Organisaties moeten met minder middelen steeds sneller reageren, als ze het huidige tempo van globalisatie en technische veranderingen willen bijbenen.

Hoe als CEO en teamspeler de SAMENwerking bevorderen én slagen in deze veranderende wereld zowel zakelijk als privé?
Focus op doelstellingen:
- op samenwerking gerichte aanpak om mensen te leiden en te motiveren.
- om snel te slagen, moet een manager zowel op resultaten als op mensen gericht zijn.
Top-down
versus
Effectief leiderschap?
- Mensen willen meer voldoening uit hun werk en hun leven.
- Ze willen zich betrokken voelen en het gevoel hebben dat ze iets bijdragen.
- Mensen leveren steeds de belangrijkste bijdrage aan het succes van de organisatie.
- Vandaar is het aantrekken en behouden van talent een topprioriteit.
- Mensen helpen hun werk goed te doen én zich daar goed bij te voelen is de sleutel tot productiviteit.
‘De essentie van kennis is, als u haar hebt, haar ook te gebruiken.’ – Confucius

Weet hebben over deze drie geheimen?
- Een-minuut-doelstellingen zijn effectief wanneer je:
1.1 ze in overleg opstelt, kort en duidelijk beschrijft en laat zien wat een goede prestatie zou zijn;
1.2 de doelstellingen, met de deadlines, laat vastleggen, op niet meer dan aan A4;
1.3 je mensen aanraadt de belangrijkste doelstellingen om de zoveel tijd even te bekijken, iets wat maar enkele minuten kost;
1.4 ze aanmoedigt elke dag een minuut of wat tijd te nemen om te kijken naar wat ze aan het doen zijn, en te zien of dit bij hun doelstellingen past;
1.5 ze adviseert om, als dit laatste niet zo is, nog eens na te denken over wat ze wél moeten doen om hun doelen te bereiken.

‘Neem één minuut om naar je doelstellingen te kijken, kijk dan naar wat je aan het doen bent, en beoordeel of je zo je doelstellingen gaat bereiken.’
2. Een-minuutcompliment bereikt zijn doel als je je mensen:
2.1 het zo snel mogelijk laat weten als ze iets goed doen;
2.2 heel specifiek duidelijk maakt wat ze goed doen;
2.3 zegt hoe tevreden je bent over hun werk en de belangrijke bijdrage die ze daarbij leveren;
2.4 de tijd gunt om tot zich door te laten dringen dat ze het goed doen en de voldoening daarover te ervaren;
2.5 aanmoedigt om zo door te gaan;
2.6 duidelijk maakt dat je vertrouwen in ze hebt en ze helpt succesvol te zijn.
‘Help mensen met hun volledige potentieel te benutten. Betrap ze erop als ze iets goed doen.’

3. Een-minuutbijsturing werkt goed als het doel duidelijk is als je:
de eerste halve minuut
3.1 de mensen zo snel mogelijk bijstuurt;
3.2 eerst de feiten bevestigt en samen de fouten bespreekt, tot in detail;
3.3 duidelijk maakt wat je gevoelens zijn over de fout en het effect op de resultaten;
dan een kort pauze inlast
3.4 door een paar seconden te zwijgen, zodat mensen de tijd hebben zich bezorgd te voelen over wat ze hebben gedaan;
en hen in de tweede helft van de minuut
3.5 eraan herinnert dat ze beter zijn dan hun vergissing en dat je hen als persoon waardeert;
3.6 nog eens bevestigt dat je vertrouwen in hen hebt en hen ondersteunt bij het boeken van succes;
3.7 je realiseert dat als de bijsturing voorbij is, die ook echt voorbij is.
Conclusie:
Het gebruiken van deze drie geheimen vormt waarschijnlijk maar 20 procent van onze activiteiten, maar ze helpen ons 80 procent van de resultaten te bereiken die we willen bereiken. Het is weer die oude 80-20-wet.
Hoe beter we begrijpen waarom iets werkt, hoe meer we geneigd zijn het ook te gaan doen.
Loop je als CEO of teamspeler hier op vast en zie je door het bos de bomen even niet meer?
Aarzel niet, in teamcoaching of individueel, neem ik jullie stap voor stap mee.
Veel succes met bovenstaande geheimen!
Warme groeten,
Oiheba Bensaâd
